نمونه سوالات درس به درس دین و زندگی1
نمونه سوالات نوبت اول دین زندگی اول دبیرستان
نمونه سوالات درس 1
1 -قرآن کریم ..................... انسانها ست و مردم را به ...................... هدایت می کند ص2
2 -بهترین دوره برای توجه به سخنان خداوند کدام دوره است ؟ ص2
الف ) دوره کودکی ب ) دوره نوجوانی و جوانی ج ) دوره بزرگسالی د ) دوره پیری
3 – امام صادق (ع) در مورد تلاوت قرآن در دوره نوجوانی و جوانی چه می فرمایند ؟ ص 2
4 – خداوند مهربان قرآن کریم را برای ................ انسانها فرستاده است . ص5
5 – چرا خداوند ما را به خواندن قرآن و تفکر و تدّبر در آن فراخوانده است ؟ ص5
6 – صحیح یا غلط :
- کلام و سخن هرچه بلند تر و حکیمانه تر باشد نیازمند دقت بیشتر و تفکر عمیق تر است . ص□ غ □
- کلام خدواند برترین و حکیمانه ترین کلام هاست ص□ غ □
7 – برتری و تفاوت کلام خدواند بر دیگر سخنان چگونه است ؟ ص5
8 – چرا تدّبر و تفکر در قرآن پایانی ندارد وبه آخر نمی رسد ؟ ص 7 و 8
9 – تفکر در قرآن کریم از مراحل .......... و ............ شروع می شود و به مراحل ........... و ............... می رسد . ص 6
10 – مراحل ساده تدّبردر قرآن و مراحل تخصصی آن چه تفاوتهای دارد؟توضحیح دهید. ص 6 و 7
11 – مرحله تخصصی تدبر و تفکر در قرآن کریم چه نامیده می شود ؟ ص6
الف ) قرائت ب ) تفسیر ج ) ترجمه د ) تجوید
12- مرحلهٴساده ی تدّبر و تفکر در قرآن را با ذکر مثال توضیح دهید . ص 7
13 – چگونه می توان پیام های بیشتر با سطوح ولایه های عمیق تری از قرآن به دست آورد ؟ ص7
14 – ابزار تدّبر در قرآن کریم چیست ؟ و روشهای آن کدام است ؟ توضیح دهید. ص7
15– نتیجه ی بهره مندی از قوه ی عقل و خردورزی چیست ؟ ص7
الف ) فکر ب ) دانایی ج ) علم د ) قدرت
16 – روشهای تدّبر در قرآن کریم چه کمک هایی به ما می کنند؟ ص8
17 – هدف از نزول قرآن چیست ؟ ص8
18 – با داشتن چه ویژگی هایی می توان از هدایت قرآن کریم بهره مند شد ؟ ص8
19 - با توجه به آیه " قد جاءکُم مِنَ الله نورٌ و کتابٌ مُبینٌ یَهدی بِهِ اللهُ مَن اتّبَعَ رضوانَهُ و سُبُلَ السّلام "
چه کسانی می توانند از هدایت قران بهره مند شوند ؟ نتیجه بهره مند ی از این هدایت چیست ؟ ص8
20 – با توجه به آیهٴ " وَهُدًی وَ رَ حمَهً وَبُشری لِلمُسلمین " چه کسانی از هدایت قرآن بهره مند می شوند ؟ ص8
21 – با توجه به آیه "کتابٌ انزلناهُ اِلیکَ مبارکٌ لِیَدّبروا ءایاتِه ی و لیتذَکّر اُلُوا الا لبابِ " چه کسانی از هدایت قرآن
بهره مند می شوند ؟ ص8
22 – آیه "وَاوحِیَ اِلیَّ هذَا القرآنُ لِاُ تِدرَکُم بِه ی و من بَلَغَ " 19 سوره انعام چه پیامی دارد ؟ ص9
23– با توجه به آیه19 سوره انعام محدوده تاریخی و جغرافیایی هدایت قرآن کریم چقدر است؟ ص 9
24 – ثمرات و نتایج هدایت قرآن کریم را بیان کنید . ص 8
25 – اولین و برترین معلم و راهنمای ما بای تفکر در قرآن کریم .............. است ص9
26 – اولین معلم قرآن کریم کیست ؟ ص9
الف ) خدا ب ) حضرت محمد (ص) ج ) حضرت علی (ع) د ) حضرت امام خمینی (ره)
27- آیات قرآن بر قلب مبارک ، پیامبرنازل شده و خدای متعال ............ و ............. آن را به ایشان آموخته است . ص9
28 – حضرت محمد که اولین و برترین معلم قرآن است در این زمینه چه چیزهایی به ما آموخته است. ؟ ص9
29 – رعایت ادب در پیشگاه قرآن نشانه ی چیست ؟ ص10
30 – واجب است هنگام گذاردن دست روی آیات قرآن وضو داشته باشیم . ص10 ص□ غ □
31 – آداب قرائت و تدّبر در قرآن کریم را بیان کنید ص10
نمونه سوالات درس دوم
1 – چرا چیزهایی مانند ماه ، ستاره و خورشید لایق پرستش نیستند ؟ ص19
2 – حضرت ابراهیم کدام جهت را برای زندگی خود برگزید ؟ ص19
3 – چراحضرت ابراهیم این جهت ( حق گرایی و یکتاپرستی ) را انتخاب کرد؟ چه دلیلی بر درستی کار خود آورد ؟ص19
4 – سرپرست حضرت ابراهیم ............. بود . ص20
الف ) تارُخ ب )ابوطالب ج ) آزر د ) اسماعیل
5 – چرا ابراهیم از سرپرست خود "آ زر" جدا شد ؟ ص20
6 – حضرت ابراهیم با اندیشه و تفکر و با استعانت از هدایت الهی بهترین انتخاب را کرد ص□ غ □ ص 20
٭ استدلال حضرت ابراهیم در پرستش خدا چه بود ؟ ص19
7 – انسان ها چه زمانی احساس خرسندی و نشاط می کنند ؟ ص20
8 – چهار مورد از کمالات و خوبی های انسان را نام ببرید . ص20
9 –میل و گرایش کمال طلبی را توضیح دهید . ص20
10 – منظور از بی نهایت طلبی در انسان چیست ؟ شرح دهید . ص21
11 – استعداد ها و کمالات انسان چه تفاوتی با استعدادهای حیوانات و گیاهان دارد ؟ ص21
12 - انسان دارای روحیه ای .........................است . ص21
13 – جمله حضرت ابراهیم که فرمود "إنّی لا اُحبُ الآفلین " بیانگر کدام میل و گرایش انسان است ؟ ص21
14 – قرآن کریم سرشار از استدلال های محکم و استوار است که با روشی کاملاً ........... و در عین حال ............... بیان
شده اند . ص22
الف ) مستند – ساده ب )پیچیده – مستند ج) منطق – ساده د ) ساده – منطق
15 – مقصود از واژه حنیف چیست ؟
الف )کمال طلب ب ) مجاهد درراه خدا ج) حق گرا د ) بت پرست
نمونه سوالات درس سوم دین و زندگی اول دبیرستان
1- انسان به دنبال هدف هایی است که پایان یابد و تمام شود ص□ غ □ ص24
2 – مهم ترین انتخاب هرانسانی ، انتخاب ................... است . ص24
3 – انتخاب هدف زندگی چه تاثیری در زندگی انسان دارد ؟ ص24
4 – استعدادهای گیاهان به طور ......... واستعدادهای حیوانات به نحو...........شکوفا می شوند. ص27
5 – قدرت تفکر و قدرت انتخاب ، هرکدام چه تاثیری در کمال انسان دارند ؟ ص27
6 – نقش قدرت تفکر و قدرت انتخاب در رسیدن به سعادت چیست ؟ ص27
7 –تفاوت انسان با حیوانات وگیاهان ازلحاظ رسیدن به کمالات وشکوفائی استعدادهاچیست؟ ص 27
8 –پیام های آیه "مَن کانَ یُریُد العاجلَهَ عَجّلنا که و فیها ما نشاءُ یِمَن نُریدُ ثُمّ جَعَلنا که وَ جهنم ......." را بیان کنید . ص25
9 – منشأ تفاوت در هدف ها و دل بستگی ها چیست ؟ ص28
الف ) مییزان علم ها ب ) تفاوت بینش ها ج ) میزان ایمان افراد د ) تفاوت دین ها
10 – تفاوت در هدف ها و دلبستگی ها را با ذکر مثال توضیح دهید . ص28
11 –خدای رحیم و مهربان در .............. ما را هدایت کرده و معیار انتخاب هدف های اصلی از غیر آن را مشخص فرموده و آثار و نتایج آن ها را نیز یادآور شده است . ص29
12 – هدف های پایان ناپذیر در .............. به دست می آیند . ص30
الف )نوجوانی ب ) دنیا ج ) تقرب به خدا د ) برزخ
13 –هدف های پایان ناپذیر همان هدف های دنیوی هستند . ص30 ص□ غ □
14 – در انتخاب اهداف اصلی و فرعی به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟ ص31
15 - هدف های دنیوی و اخروی را مقایسه کنید . ص30
16 – ویژگی های هدفهای اخروی و اصلی را بنویسید. ص30
17 – تنوع و گستردگی استعدادهای ما مفید است یا مضر؟ چرا؟ ص33
18 – چگونه می توان هدف زندگی را امور اخروی قرار داد ولی در دنیا زندگی کرد و برای پشرفت زندگی مادی و رسیدن به رفاه و آسایش کوشش نمود ؟ ص33
19 – چرا انسان مسئول سرنوشت خویش است ؟ ص33
20 – انسان سعادتمند کیست ؟ ص33
21 – اگر ............. مختلف باشند هدفها و دلبستگی ها نیز مختلف می شوند .
الف ) دین ها ب ) پیامبرها ج) علم ها د ) بینش ها
نمونه سوال های درس چهارم دین و زندگی اول دبیرستان
1- مقصود از عبارت قرآنی " لهُ الاَ سماءُ الحُسنی " کدام است ؟ ص35
الف ) خداوند همهٴ صفات مخلوقات خود را داراست .
ب ) همه صفات خالق و مخلوق ، یکی است .
ج ) همهٴ نامها و صفات نیکو از آن خداست .
د ) خدواند را آن چنان که هست نمی توان شناخت
2 – با توجه ب دو ویژگی" متنوع بودن استعداد های انسان " و "بی نهایت طلبی انسان" چه نوع هدفی را باید انتخاب کند ؟ ص 37 و ص36
3 – آنچه موجب پربارتر شدن نهال وجود انسان می شود ................. است . ص37
الف ) یاد خدا ب ) اراده ی قوی ج ) زحمت و پشتکار د ) هدف برتر و جامع تر داشتن
4 – هدف اصلی ما باید چه هدفی باشد ؟ توضیح دهید . ص36 و ص37
5 – چرا خداوند صاحب همه ی صفات نیکواست ؟ ص 37
6 – چرا خدواند مبدأ و سرچشمه ی همه خوبی هاست ؟ ص37
7 – بدترین نوع دوری کدام است ؟ ص38
الف ) دوری از دوستان ب ) دوری از خدا ج ) دوری از وطن د ) دوری از خدا
8 –نزدیکی و تقرب به خداوند چه نوع نزدیکی است ؟ ص38
9 – انسان ها چگونه می توانند تجلّی بخش صفات و زیبای خدا شده و به او تقرب یابند ؟ ص 38
10 – انسان چه موقع به آرامش می رسد ؟ ص39
11 – اگر روح انسان بی نهایت طلب است و خوبی ها را به صورت بی پایان می خواهد شایسته است که ............... مقصد نهایی او باشد . ص 39
12– حضرت ابراهیم با بیان اینکه"من آنچه را که افول می کنددوست ندارم"به مردم چه آموخت؟ص39
13 – قرب و رضای الهی برترین هدف زندگی است ص40 ص□ غ □
14 – از ارتباط میان آیات 8 سوره طه و 72 سوره توبه چه پیامی به دست می آید؟ ص40
15 – بزرگی انسانها و عظمت زندگی آنها به چه چیزی بستگی دارد ؟ چرا؟ ص 42
16 – اگر هدفها و دلبستگی هایم را درست انتخاب کنم و هر یک را ........ قرار دهم درخت وجودی من ........ ص42
17 –برترین محبوب .............. است . زیرا ............... ص42
18 – چگونه می توان دریافت که خوبی ها و زیبای های بهشت درجات دارد ؟ ص37
نمونه سوالات درس پنجم دین و زندگی
1 – چگونه می توانیم عشق و محبت خود ر ا به خدا افزایش دهیم ؟ ص44
2– عبارت " لَیسَ کمثلهِ شیءٌ"به کدام ویژگی خداوند اشاره دارد؟این ویژگی ازاو چه است؟ ص45
الف ) بی نیاز – ثبوتی ب ) بی نیاز – سلبی ج ) بی شبیه و یکتا – سلبی د ) بی شبیه و یکتا – ثبوتی
3 – حدیث " ما عَرفناکَ حَقَّ معرفتکَ " چه پیامی می دارد ؟ ص 48
4 – چرا خداوند را آنگونه که شایسته ی اوست نمی توان شناخت ؟ ص51
5 – از چه راههایی می توان نسبت به خدا معرفت یافت و صفات او را شناخت؟ ص51
6 – آیا خداوند مانند مخلوقات است ؟ توضیح دهید . ص52
7 – معنی صفات زیر را بیان کنید ص52
قادر :............... رحیم : .................. مدبّر : ................. حکیم : ...................
نمونه سوالات درس ششم دین وزندگی اول
1- از چه راههایی می توان به صفات خداوند پی برد ؟ ص56
2 – وقتی نظم و غایتمندی را در مخلوقات می بینیم .............. را در می یابیم . ص 56
الف ) کریم بودن خداوند ب ) علیم بودن خداوند
ج ) حکیم بودن خداوند د ) رازق بودن خداوند
3 – مقدر از صفات ثبوتی خدا و متکّبر از صفات سلبی خداست ص□ غ □
4 – چرا خداوند همه ی صفات نیکو را دارد ؟ ص59
5 – چرا خداوند صفاتی را که نشان نقص و کاستی باشند ندارد ؟ ص59
6 – آیا می توان هر صفتی را که در مخلوقات هست به خدا نسبت داد ؟ توضیح دهید. ص59
7 – صفات سلبی را با ذکر مثال توضیح دهید . ص60
8 –صفات ثبوتی را با ذکر مثال توضیح دهید . ص60
9 – صفات را در رابطه به خداوند به چند دسته تقسیم می کنند ؟ توضیح دهید؟ ص60
10 – حمد به معنای ........... و تسبیح به معنای ........... و ............... است
11 – منظور از حمد و ستایش چیست ؟توضیح دهید . ص61
12 – در حمد و ستایش همواره صفات .......... و در تسبیح صفات ............ را بیان می کنیم . ص 61
13 –خدا را چگونه باید بخوانیم ؟ ص61
14 – معیار و ملاک توصیف خداوند به برخی از صفات چیست ؟ ص63
15 – چرا نمی توانیم برخی از صفات را به خداوندنسبت دهیم ؟ ص63
16 – چه تفاوتی میان صفات خدا و صفات انسانها وجود دارد ؟ ص63
17 –دو جمله در حمد خداوند و دو جمله در تسبیح خداوند بنویسید . ص63
18 – آیه " وَجعلوا لِلّهِ شُِرکاءَ الجن و خَلَقَهُم و خَرَقوا لَه و بَنینَ و بناتٍ بغیر علَمٍ سُبحانَه و تَعالی عَمّا یَصفون " ص58
19 –آیه " هُوَ اللهُ الخالقُ البارئُی الُمصَوّرُ لهُ الاَ سماءُ الحُسنی " به کدام نوع از صفات خدا اشاره دارد ؟
آن صفات را نام ببرید . ص57
نمونه سوالات درس هفتم دین و زندگی اول دبیرستان
1-قرآن کریم برای حرکت به سوی هدف علاوه بر شناخت چه چیزی رالازم دانسته است؟ ص65
الف )قدرت ب ) علم ج ) ایمان د ) استعداد
2 – میان ایمان و عمل صالح رابطه است .......... ثمره و نتیجه ی ........... است . ص 68
3 – ایمان معیار ارزشمندی عمل صالح است زیرا ................. ص68
4 – ایمان یک امر ............. است و جایگاه آن .................... است . ص68
الف ) غریزی – مغز ب ) غریزی – قلب
ج ) درونی – مغز د ) درونی – قلب
5 – شناخت چه زمانی منجر به عمل می شود ؟ ص68
6 – از دیدگاه امام علی (ع) رابطه ایمان و عمل چگونه است ؟ ص68
7–جایگاه علم و شناخت ........... است.اما قرآن کریم جایگاه ایمان را.......... معرفی می کند. ص69
8 –قلب چگونه کانون وجود آدمی می شود ؟ ص69
9 – نقش عقل در شناخت و عمل انسان چیست ؟ ص69
10 – ایمان چیست و جایگاه آن کجاست ؟ ص 69
11 – رابطه میان شناخت و عمل صالح کدام است ؟ ص69
الف) هدف ب )استعداد ج ) تفکر د ) ایمان
12 – عمل صالح زمانی ارزشمند است که بر اساس .............. باشد . ص69
13 –عمل صالح ثمره و نتیجه ی شناخت است . ص□ غ □ ص68 و 69
14 – قلب در چه صورتی آماده پذیرش حقیقت می شود ؟ ص70
15 – زیبایی های قلب را نام ببرید . ص70
16 – زشتی های قلب را نام ببرید . ص70
17 –رابطه ی شناخت ، ایمان و عمل صالح چگونه است ؟ ص71
18 – پیام آیهٴ"مَن عَمِل صالِحاً مِن ذکرٍ اَو اُ نثی و هُوَ مؤمِن ......... (نحل 97 ) چیست ؟ ص71
19 –چگونه ایمان بین شناخت و عمل پیوند ایجاد می کند ؟ ص72
20 – قلب ما چه نقشی در ترک کارهای زیان بار دارد ؟ ص72
21 – از دیدگاه شهید مطهری علم و ایمان چه تفاوتهایی با هم دارند ؟ ص72
نمونه سوالات درس هشتم
1- چرا کودکان و نوجوانان و جوانان به آسمانها و ملکوت نزدیکترند ؟ ص78
2 – از دیدگاه امام خمینی چرا باید جهاداکبر و خودسازی را از نوجوانی شروع کرد ؟ ص78
3 – راههای رسیدن به ایمان و تقویت آن را نام برده و هریک را توضیح دهید . ص79 و 80
4 – دانستن راههای ایمان چه تاثیری در ما خواهند داشت ؟ ص79
5 – آیه " اِنَّ فی خَلقِ السماوات والأرض وَختلافِ الّیلِ و النّهارِ لَاُولیِ الألبابِ " بر کدام راه تقویت ایمان اشاره دارد؟ ص79
6–آیهٴ" وَ سبّحوهُ بُکرهً وَ اصیلاً "به کدام یک ازراههای تقویت ایمان اشاره دارد؟توضیح دهید. ص79
7– آیهٴ "ا اَیًّها الّذینَ ءامنوا اذکُروا نعمه اللهِ علیکم " به کدام یک از راههای تقویت ایمان مربوط است ؟ توضیح دهید . ص80
8 –یکی از حکمت های نمازهای پنج گانه چیست ؟ ص80
9 – انجام نیکی ها و دوری از گناهان چگونه موجب تقویت ایمان می شود ؟ ص80
10 – براساس آیه 2 سوره انفال مومنان حقیقی چه کسانی هستند ؟ ص76
11 – ویژگی های مومنان را بیان کنید . ص82
12 – چرا حرکت به سوی خدا و کسب سعادت الهی در جوانی و نوجوانی آسان تر از بزرگ سالی است ؟ ص86
این وبلاگ برای آموزش دینی برای دانش آموزان دبیرستانی است